وبمسترها و متصدیان مدیریت امور سئو و سایتها به خوبی با مواهب استفاده از سرویس Google Analytics آشنایی دارند. در واقع این سرویس یکی از بهترین سرویسهای نظارت بر فعالیت و عملکرد وبسایتهاست که به همین دلیل توسط میلیونها وبسایت در سراسر دنیا، انتخاب میشود. این سرویس به مدیران وب سایت اجازه میدهد ترافیک سایت خود را ردیابی و تجزیه و تحلیل کنند.
اما خبر جدید در مورد این سرویس آن است که به تازگی اتحادیه اروپا رفتاری قهری را در برخورد با خدمات آنالتیکس در پیش گرفته است.
در واقع اتحادیه اروپا، سرویس گوگل آنالتیکس را به دلیل سوء استفاده از قدرت انحصاری گوگل در موتورهای جستجوی تلفن همراه و برنامه های کاربردی در محکوم کرده است. در حال حاضر، تعداد فزایندهای از کشورهای عضو اتحادیه در حال تصویب طرحهای برای مبارزه با Google Analytics به سبب تخطی از قوانین عمومی حفاظت از دادههای کاربران (GDPR) هستند و این بدان معناست که این کشورها، ارائه خدمات آنالتیکس را محدود خواهند کرد.
بنابر گزارش ایتالیا سومین و جدیدترین کشوری است که این سرویس را ممنوع کرده است. دولت ایتالیا در همین زمینه با انتشار بیانیهای اعلام نموده که آنالتیکس مجموعهای از اطلاعات وبسایتها و کاربران، از جمله آدرسهای IP را از طریق کوکیها جمعآوری و به ایالات متحده منتقل کرده و به طور بالقوه میتوانند توسط اشخاص ثالث و دولت آمریکا مشاهده شوند، که این اعمال مصداق بارز نقض قوانین GDPR است.
علت اصلی ادعای عمومی علیه گوگل آنالتیکس آن است که کاربران از روند سالمی که برای صیانت و حراست از دادههای خود دارند، مورد تردید قرار میگیرد. همچنین شورای رقابت ایتالیا به دادههای ردیابی شده سرویس دهنده اینترنت بومی موسوم به Caffeina Media استناد کرده و به این شرکت 90 روز فرصت داده تا حساب تحلیلی خود را از Google Analytics خارج کند.
وبلاگ SimplyAnalytics در همین خصوص با انتشار مطلبی به بررسی موضوع محدود کردن سایتها در استفاده از گوگل آنالتیکس پرداخته و به این مورد نیز اشاره کرده که پیش از ایتالیا، اتریش هم در اقدامی مشابه، نسبت به محدودسازی ارسال اطلاعات کاربران و سایتها به Google Analytics، به سایتهای داخلی زمانی برای قطع کنسول کاربری خود داده است.
در آن سوی میدان گوگل نیز درخواستهایی جهت تجدیدنظر پیرامون احکام محدودسازی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا را تسلیم دادگاههای بومی کرده که تقریباً همگی مردود شده و مسموع واقع نشدهاند. در واقع چالش اصلی برای بزرگترین شرکت فناوری اینترنت دنیا آن است که نتوانسته دلایل قانعکنندهای برای ارسال اطلاعات خود از دادههای کاربران اروپایی به آمریکا ارائه کند.
با توجه به افزایش این اقدامات علیه برخی خدمات گوگل آنالتیکس، شرکت مادر تصمیم به این گرفته تا برخی خدمات مانند پلتفرم یونیورسال آنالتیکس را تعطیل کند؛ این سرویس به صورت ویژه اطلاعات دقیق درباره بازدیدکنندگان سایت را جمعآوری میکند که الگوریتمهای ترکینگ داده بسیار دقیقی داشته و یکی از موارد شکایت در کشورهای مختلف علیه گوگل بوده است.
بنابر دادههای آماری اکثر مشتریان فعلی Google Analytics تا اکتبر 2023 در این سرویس قرارداد داشته و به نوعی از آن استفاده خواهند کرد. همچنین نسخه جدید Google Analytics 4، که قرار است استفاده از ردیابها را کاهش دهد نیز چندان در این زمینه موثر عمل نکرده و همچنان به نظر میرسد دریافت بسیاری از داده های مشابه با روش های دیگر انجام میشود که با این اوصاف شاید هیچ گاه در کشورهای اروپایی مورد استفاده قرار نگیرد.
بسیاری از توجیهات برای ممنوعیت Google Analytics از طرحی موسوم Schrems II از دیوان دادگستری اتحادیه اروپا از سال 2020 ناشی می شود. این امر اصول قبلی را در چارچوبی به نام Privacy Shield قرار میدهد که قرار است مانع انتقال اطلاعات کاربران اروپایی به کشورهای دیگر مانند ایالات متحده شده و به نوعی حفاظتی بر دادههای بومی کاربران اتحادیه اروپا باشد.
گوگل همچنین در چندین سال گذشته تلاش کرده است تا ردیاب های وب جدید و حفظ حریم خصوصی را توسعه دهد ولی آن چیز که عیان است، از دست رفتن میلیونها واحد دادههای ترکینگ گوگل در اروپاست که لااقل تا ماهها امیدی به بازگشت آنها نیست؛ مگر اینکه گوگل تغییرات بزرگی در سیاستهای حفاظت از دادههای کاربران خود، لااقل در اروپا، ایجاد کند.